Onderzoek online shoppen

Kwart jongeren ziet winkelstraten net zo lief verdwijnen

58 procent shopt online vanwege opdringerig personeel

23 procent van de jongeren (16-29) heeft er geen enkel probleem mee als winkelstraten zouden verdwijnen en er alleen nog maar webshops bestaan. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, gehouden onder 1.115 Nederlanders naar online shoppen. Opdringerig winkelpersoneel blijkt voor meer dan de helft van de jongeren een reden te zijn om online aankopen te doen. Ook ziet driekwart van hen graag meer winkels meedoen aan Black Friday, het kortingsfestijn dat overgewaaid is vanuit de Verenigde Staten en waar aanstaande vrijdag weer veel (vooral online) winkels aan meedoen.

Opvallende onderzoeksresultaten

De binnenstad met zijn winkelstraten is bijna niet weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Alleen voor hoe lang nog? Deze visual laat zien dat 15 procent van de mannen het prima vindt als winkelstraten zouden verdwijnen en er alleen nog maar online kan worden geshopt. Vrouwen zijn veel meer gehecht aan de koopgoot; slecht 8 procent ziet deze net zo lief verdwijnen. Opvallend is dat maar liefst een kwart van de jongeren voorstander is van uitsluitend online winkelen. Benieuwd naar de score van jouw generatie? In dit figuur vindt je het antwoord!

 

Lekker op zaterdag een dagje met je moeder naar de stad. In deze visual kun je zien dat de generaties tot 50 jaar, gemiddeld minder vaak een dagje gaan shoppen vanwege het grote aanbod in webshops. Opvallend is dat mannen gemiddeld vaker thuisblijven omdat ze online veel kunnen bestellen. Benieuwd naar jouw leeftijdsgenoten? Deze visual laat het je snel zien!

 

Iedereen heeft het weleens meegemaakt, je bent de winkel nog niet binnen of er komt al een medewerker op je af. Voor 44 procent van de Nederlanders is dit een reden om kleding liever online te shoppen. Jongeren ergeren zich het meest aan opdringerig personeel. Ook zijn zij eerder geneigd om vanwege de drukte een sale te mijden. In deze visual kun je duidelijk het verschil zien tussen jongeren en de rest van Nederland!

 

De laatste vrijdag van November staat in het teken van Black Friday. Deze dag, waarop bedrijven stunten met kortingen en aanbieding, is een aantal jaren geleden overgewaaid uit de V.S. en steeds meer Nederlandse bedrijven doen hier (voornamelijk online) aan mee. Maar nog niet genoeg, zo blijkt uit dit figuur. Bijna twee derde van de Nederlanders zou het leuk vinden als meer Nederlandse bedrijven zouden meedoen aan Black Friday. In dit figuur zie je hoe jouw leeftijdsgenoten hier over denken!

 

Benieuwd naar hoe de rest van Nederland denkt over Black Friday? In deze visual zie je per provincie het percentage inwoners zien dat graag meer Nederlandse winkels ziet meedoen aan Black Friday.