Onderzoek goedkopere boodschappen

Een op zeven Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Ouderen rijden het vaakst om, jongeren sjoemelen liever met producten

Oisterwijk, 2 mei 2024 - Maar liefst vijftien procent van alle Nederlanders is bereid ten minste een half uur om te rijden voor goedkope(re) boodschappen. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.128 volwassen Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Er zijn daarnaast ook andere manieren om te besparen: zo laten twee op de drie ondervraagden hun wekelijkse boodschappenlijst afhangen van wat er op dat moment in de aanbieding is.

Opvallende onderzoeksresultaten

Prijzen vergelijken, folders checken: ben jij altijd bezig met het scoren van de beste deal? Je bent niet de enige. Bijna één op de vijf Nederlanders rijdt zelfs ten minste dertig minuten om, als ze daarmee kunnen besparen op hun wekelijkse boodschappen. Limburgers en Flevolanders zijn het meest bereid om extra kilometers te maken voor aanbiedingen. Benieuwd naar de exacte verhouding tussen de verschillende provincies? Je ziet het in de visual.

 

Zeg eens eerlijk: heb je weleens overwogen om bij de zelfscankassa dat ene dure product zonder te betalen in je tas te stoppen? Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst één op de vijf jonge mannen weleens bewust een artikel niet gescand heeft bij de zelfscankassa. Onder jonge vrouwen bedraagt dit slechts veertien procent van de ondervraagden. De exacte verhouding tussen mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën vind je in de visual.

 

Een afgetopte boodschappenkar, maar toch zorgvuldig de kassabon aflopen op zoek naar fouten? Maar liefst 78 procent van de Nederlanders controleert na het afrekenen van de boodschappen de eindnota. Opvallend genoeg zijn vijftigplussers de meest fanatieke controleurs. Benieuwd naar de exacte verhouding tussen mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën? Je ziet het in de visual.

 

Een kortingssticker op een ander product plakken of een product opzettelijk beschadigen: Nederlanders zijn creatief als het aankomt op extra korting krijgen. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst zes procent van de Nederlanders weleens heeft gesjoemeld met supermarktproducten, in de hoop goedkoper uit te zijn. Met zestien procent doen jonge mannen dit het vaakst. De exacte verhouding tussen mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën vind je in de visual.

 

Waarom meer betalen, als je het ook voor minder kan? Bijna twee op de drie Nederlanders laten hun boodschappenlijst zoveel mogelijk afhangen van wat er op dat moment in de bonus is. Met tachtig procent zijn Flevolanders notoire koopjesjagers. Benieuwd naar de exacte verdeling over de verschillende provincies? Je vindt het in de visual.