Onderzoek Black Friday 2022

Een op drie Nederlanders wil Black Friday-verbod

53 procent vindt online koopfestijn niet meer van deze tijd

Oisterwijk, 15 november 2022 – Maar liefst 36 procent van alle Nederlanders vindt dat Black Friday moet worden afgeschaft. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.098 volwassen Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Volgens meer dan de helft van alle ondervraagden valt het kortingsfeest lastig te rijmen met de huidige tijdsgeest en de bijbehorende focus op duurzaamheid en (energie)besparing.

Opvallende onderzoeksresultaten

Struin jij op 25 november ook urenlang het internet af op zoek naar de beste deals, of probeer je juist al het kortingsgeweld zoveel mogelijk te ontwijken? Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst een derde van alle Nederlanders Black Friday wil verbieden. Vooral ouderen zijn niet te spreken over het kortingsfestijn. Jonge vrouwen zijn daarentegen de grootste liefhebbers van Black Friday. Benieuwd naar de exacte verhouding tussen mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën? Je vindt het in de visual.

 

Torenhoge inflatie, energiearmoede en de klimaattransitie. Het leven is er voor veel Nederlanders dit jaar niet goedkoper op geworden. Toch vindt meer dan de helft van alle ondervraagden Black Friday lastig te rijmen met de groeiende focus op duurzaamheid en consuminderen. Vooral Zeeuwen vinden het kortingsfestijn niet meer van deze tijd, Groningers hebben er het minst vaak moeite mee. Hoe de rest van Nederland hierover denkt, vind je in de visual.

 

Was je helemaal niet op zoek naar een nieuwe koptelefoon, maar heb je hem door de hoge korting toch gekocht? Maar liefst 31 procent van alle Nederlanders verwacht dit jaar minder impulsaankopen te doen tijdens Black Friday. Vooral jongeren houden dit jaar hun hand op de knip. Benieuwd naar de exacte verhouding tussen mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën? Je ziet het in de visual.

 

Twintig procent korting op een parfum of gratis verzendkosten bij een minimale besteding van 25 euro. Uit het onderzoek blijkt dat een aanzienlijk gedeelte van de Nederlanders ervan uitgaat dat de meeste Black Friday-kortingen niet uniek zijn. Friezen zijn het meest sceptisch hierover, Groningers het minst. Hoe de rest van Nederland hierover denkt, vind je in de visual.

 

Happy hour bij de kapper of drie gesneden wit voor 75 procent korting. Stel dat er nóg meer winkels meedoen aan Black Friday, zou jij dat dan toejuichen? Uit het onderzoek blijkt dat niet minder dan dertig procent van alle Nederlanders voorstander is van een groter Black Friday-aanbod. Jongeren zijn hierover het meest enthousiast. Benieuwd naar de exacte verhouding tussen mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën? Je ziet het in de visual.