Onderzoek Black Friday 2020

Een op drie Nederlanders verwacht dit jaar minder Black Friday-aankopen te doen

47 procent denkt minder overbodige spullen te bestellen

Oisterwijk, 19 november 2020 – Maar liefst 36 procent van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday minder aankopen te doen dan een jaar geleden. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.007 Nederlandse consumenten, uitgevoerd door Panelwizard. Daarnaast denkt bijna de helft van alle ondervraagden op de laatste vrijdag van november minder spullen en/of producten te bestellen die ze eigenlijk niet nodig hebben.

download persbericht

Opvallende onderzoeksresultaten

Vrijdag 27 november is het weer zover: Black Friday. Ben jij van plan om vrijdagochtend direct je slag te slaan of doe je het vanwege de coronacrisis dit jaar juist rustig aan tijdens het online kortingsfestijn? Uit het onderzoek blijkt dat een op de drie Nederlanders dit jaar minder Black Friday-aankopen verwacht te doen dan een jaar geleden. Onder Drentenaren en Noord-Hollanders ligt dit percentage het hoogst. Hoe de rest van de Nederlanders hierover denkt, vind je in de visual.

 

Een elektronische waterflosser heb je naar alle waarschijnlijkheid niet nodig, maar zeg maar eens nee tegen vijftig procent korting en gratis verzending. Ondanks de spectaculaire kortingen verwacht bijna de helft van de Nederlanders dit jaar minder impulsaankopen te doen tijdens Black Friday. Vooral jonge vrouwen zijn van plan de inhoud van hun digitale winkelwagentjes dit jaar eens flink tegen het licht te houden. Benieuwd naar de verhouding tussen mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën? Je vindt het in de visual.

 

Niet alleen denkt een aanzienlijk gedeelte van de Nederlanders aankomende vrijdag minder spullen te kopen, ongeveer hetzelfde aantal verwacht dat de kortingen tijdens deze editie fors lager uitvallen dan een jaar geleden. Vooral jongeren zijn sceptisch. Benieuwd naar de verhouding tussen mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën? Je vindt het in de visual.

 

De coronacrisis brengt zorgt voor veel onzekerheid en zou wellicht een reden kunnen zijn voor de verminderde kooplust onder Nederlandse consumenten. Een aanzienlijk gedeelte van de ondervraagden verwacht dit ook terug te zien in het aanbod, zo denkt maar liefst 36 procent dat er vanwege de coronacrisis dit jaar minder (web)winkels meedoen aan Black Friday. Bekijk de visual voor de verhouding tussen de verschillende leeftijdscategorieën.

 

Het afgelopen jaar stond in het teken van halflege winkelstraten en uitgestorven winkelcentra. Door de coronacrisis werd er in het tweede kwartaal van 2020 voor een recordbedrag aan producten online besteld. Desondanks stelt slechts acht procent van de ondervraagden het prima te vinden wanneer alle fysieke winkels zouden verdwijnen. Opvallend genoeg zijn Utrechters en Noord-Hollanders de grootste voorstanders hiervan. Hoe de rest van Nederland hierover denkt, vind je in de visual.