Onderzoek online shoppen

Een op vijf vrouwen geeft meer geld uit aan online shoppen dan zij zouden willen

38 procent jonge vrouwen shopt online terwijl zij het eigenlijk niet kunnen betalen

Twintig procent van de Nederlandse vrouwen geeft meer geld uit aan online shoppen dan zij eigenlijk zouden willen. Onder vrouwen tot veertig jaar ligt dit percentage zelfs op ruim een derde. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.090 Nederlanders naar online shoppen, uitgevoerd door Panelwizard. Daarnaast heeft maar liefst vier op de tien jonge vrouwen (tot veertig jaar) weleens iets online besteld terwijl zij er eigenlijk geen geld voor hadden. Gemiddeld heeft slechts 21 procent van alle vrouwen dit weleens gedaan.

Opvallende onderzoeksresultaten

In Nederland worden bijna ieder jaar meer spullen online besteld dan het jaar ervoor. Veel webshops bezorgen soms zelfs nog dezelfde dag en retourneren kan in veel gevallen gratis. Het groeiende gemak van online winkelen heeft echter ook een keerzijde. Uit het onderzoek blijk dat maar liefst twintig procent van de Nederlandse vrouwen meer geld uitgeeft aan online shoppen dan ze eigenlijk zouden willen. De verdere verdeling tussen mannen en vrouwen in verschillende leeftijdscategorieën zie je hiernaast.

 

Je kunt natuurlijk altijd meer geld uitgeven aan online shoppen dan je eigenlijk zou willen, maar het wordt pas echt een probleem wanneer je ook daadwerkelijk de financiële ruimte er niet voor hebt. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 38 procent van de jonge vrouwen weleens iets online heeft besteld, terwijl ze er (eigenlijk) helemaal geen geld voor hadden. De verdere verdeling tussen mannen en vrouwen in verschillende leeftijdscategorieën zie je hiernaast.

 

Door het groeiend aantal webshops, is het bijna een logisch gevolg dat mensen ook online steeds meer dingen bestellen die ze eigenlijk niet nodig hebben. Uit het onderzoek blijkt dat wederom jonge vrouwen het meest geneigd zijn tot nutteloze aankopen op het internet; maar liefst 83 procent van hen maakt zich hier schuldig aan. De verdere verdeling tussen mannen en vrouwen in verschillende leeftijdscategorieën zie je hiernaast.

 

Waar je vroeger tot het einde van het seizoen moest wachten op de uitverkoop, is er tegenwoordig altijd ergens online een sale aan de gang. Als je een beetje slim zoekt, is het goed mogelijk om alleen nog maar in de sale te shoppen. Van alle Nederlanders zijn Friezen hiertoe het meest geneigd; een kwart van hen zegt uitsluitend in de sale te shoppen. De verdere verdeling over de verschillende provincies zie je hiernaast.

 

Het enige probleem van online shoppen is dat het pakketje uiteindelijk een keer bij je thuis wordt bezorgd. Nu kunnen wij ons heel goed voorstellend dat je van sommige pakketjes misschien liever niet wil dat je vriend(in) ze ziet. Van alle Nederlanders zijn Noord-Hollanders het minst open over hun online shopgedrag; 42 procent van hen zegt dat hun partner niet weet wat zij allemaal online bestellen. De verdere verdeling over de verschillende provincies zie je hiernaast.